Ależ piękną mamy w tym roku zimę. Przynajmniej u nas w górach. Mnóstwo naturalnego śniegu okrywa góry i lasy, a trasy narciarskie są dodatkowo naśnieżane, bo pozwalają na to ujemne temperatury zarówno w nocy jak i w dzień. Warunki idealne. Przez kilka ostatnich sezonów w Polsce można było o takiej zimie jedynie pomarzyć. Tylko… narciarzy brak.
Zamknięcie stoków i sporej części branży turystyczno-rekreacyjnej, trudna sytuacja finansowa przedsiębiorców z jednej strony, a normalna tęsknota za ukochanym hobby i potrzeba ruchu na świeżym powietrzu z drugiej – powodują napięcia, nadużycia, sytuacje trudne zarówno dla narciarzy jak i właścicieli wyciągów… A my wszyscy przecież tylko #chcemynanarty
Oj chcemy. I chcemy do pracy. Chcemy wypożyczać narty, chcemy je dla Was serwisować, chcemy cieszyć się z Wami wspaniałą zimową atmosferą. Chcemy w naszym Barze na Klepkach szykować dla Was soczyste burgery, gorącą czekoladę, aromatyczną kawę czy grzane piwo z miodem i przyprawami korzennymi.
Chcemy to wszystko Wam zaoferować z zachowaniem reżimu sanitarnego, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Nie lekceważymy zasad. Bezpieczeństwo jest dla nas najważniejsze.
A skoro już o bezpieczeństwie i nartach dzisiaj, to zachęcamy do zapoznania się z naszym trzyodcinkowym cyklem: Bezpieczni na stoku.
*
Dziś część pierwsza – zasady bezpiecznego poruszania się na stoku. FIS opracował 10 reguł bezpiecznego zachowania na stoku i poniżej je dla Was przypomnimy. Warto je znać, gdy już będziemy mogli spotkać się na nartach czy deskach.
**
Za tydzień – jak dobrać sprzęt. Wielu narciarzy doskonale zna te zasady, wie jak dopasować buty, narty i wiązania, by było wygodnie i bezpiecznie. Kupując sprzęt korzystają z rad doświadczonych specjalistów lub sami szukają wiedzy na ten temat. Jeżeli narciarstwo to Wasze hobby i wielokrotnie w czasie sezonu organizujecie wypady na stok, jestem pewna, że doskonale sobie w tym temacie radzicie. Ale jeśli dopiero zaczynacie swoją przygodę z nartami (lub deską), jeśli nie macie zaufanej osoby, której możecie podpytać o to, na co zwrócić uwagę przy wyborze sprzętu, a w sklepie nie zawsze sprzedawca umie odpowiedzieć na wszystkie wasze pytania – spróbujemy pomóc.
***
I odcinek trzeci – jak przygotować siebie, by na stoku było bezpiecznie i przyjemnie, a jednodniowy wypad w góry nie skończył się kontuzją lub bólem wszystkich mięśni ????
Zapraszamy na część I:
10 reguł FIS
Jazda na nartach jest naprawdę przyjemna. To ogromna frajda, świetna zabawa, zdrowa dawka adrenaliny i endorfin – bo ruch na świeżym powietrzu, w naturalnym środowisku na pewno je wyzwala w ogromnych ilościach. Ale żeby narciarstwo było przyjemną i bezpieczną zabawą, każdy na stoku powinien przestrzegać zasad bezpieczeństwa. Zwłaszcza na naszych polskich stokach, które są po prostu krótsze, węższe i bardziej zatłoczone niż alpejskie trasy. Powód jest prosty – mamy mniejsze góry i mniej ośrodków narciarskich. Z roku na rok jest oczywiście coraz lepiej, przybywa nowych ośrodków, a istniejące są unowocześniane i rozbudowywane. Poniższe zasady powinny być przestrzegane zawsze i wszędzie, niezależnie od wielkości wyciągu.
FIS to Międzynarodowa Federacja Narciarska (ang. International Ski Federation) założona 2 lutego 1924 w Chamonix, mająca za zadanie dbanie o rozwój narciarstwa na świecie, organizowanie zawodów, formalizowanie przepisów i precyzowanie zasad. Między innymi właśnie zasad bezpiecznego zachowania się na stokach i trasach narciarskich.
Przestrzeganie reguł FIS nie gwarantuje nam, że nie ulegniemy kontuzji lub wypadkowi, ale zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo nasze i innych uczestników białego szaleństwa.
1.WZGLĄD NA INNE OSOBY
Zazwyczaj nie jesteśmy na stoku sami. Wokół nas są narciarze o różnym stopniu umiejętności. Nie każdy z nich będzie umiał nas ominąć, gdy my pędzimy na oślep, bez rozglądania się na innych. Nie stwarzajmy niebezpieczeństwa ani dla siebie ani dla innych.
2. PANUJ NAD PRĘDKOŚCIĄ I SPOSOBEM JAZDY
Poruszaj się tylko z taką prędkością, którą bez trudu jesteś w stanie kontrolować, dostosuj szybkość i technikę jazdy do swoich umiejętności, a także rodzaju i stanu trasy, warunków atmosferycznych i natężenia ruchu.
3. WYBÓR KIERUNKU JAZDY
Narciarz jadący „przed” ma pierwszeństwo przejazdu w stosunku do narciarza „za” – z prostego powodu – jadący z przodu nie może oglądać się za siebie i kontrolować tego, co dzieje się za nim. Dlatego narciarz nadjeżdżający z tyłu musi wybrać taki tor jazdy i prędkość, by nie spowodować zagrożenia dla narciarza przed sobą. Powinien pozostawić jadącemu poniżej wystarczająco dużo przestrzeni na swobodne wykonywanie wszystkich swoich ruchów.
4. WYPRZEDZANIE
Wyprzedzać można zarówno z lewej jak i z prawej strony, ale pamiętajcie, że to wyprzedzający ponosi całkowitą odpowiedzialność za ten manewr i jest zobowiązany wyprzedzać tak, by nie utrudniać swobodnego poruszania się narciarzowi wyprzedzanemu. Należy zostawić wystarczającą przestrzeń do wszystkich zamierzonych i niezamierzonych (!) ruchów wyprzedzanego narciarza.
5. WŁĄCZANIE SIĘ DO RUCHU, RUSZANIE Z MIEJSCAI PORUSZANIE SIĘ W GÓRĘ STOKU
Narciarz, który włącza się do ruchu (z innej trasy lub ruszając z miejsca) czy też poruszający się w górę stoku zanim (!) ruszy powinien spojrzeń w górę i w dół i upewnić się, że może to zrobić bez stwarzania zagrożenia dla siebie i innych. Jeśli widzisz, że ktoś mknie z góry, poczekaj chwilę, nawet jeśli jeszcze jest daleko. Niewłaściwe włączanie się do ruchu jest jedną z najczęstszych przyczyn wypadków na stoku. Natomiast jeśli już ruszysz, korzystasz z pierwszeństwa przejazdu z reguły 3. Ale ta reguła nie zagwarantuje niestety tego, że jakiś pędziwiatr wyhamuje przed tobą… dlatego dokładnie rozglądaj się przed włączeniem do ruchu.
6. ZATRZYMANIE NA TRASIE
Najlepiej nie robić tego, jeżeli nie jest to absolutnie konieczne. A już zupełnie nie należy robić tego na przewężeniach i miejscach o ograniczonej widoczności. Narciarze często „odpoczywają” lub czekają na resztę swojej ekipy po przejechaniu części trasy. Upewnij się, że nie stwarzasz zagrożenia dla siebie i innych, stojąc na skraju trasy. A jeśli przytrafi ci się upadek na trasie – jak najszybciej postaraj się usunąć z toru jazdy. Otrzepywanie śniegu i poprawianie wszystkiego, co trzeba poprawić po upadku, zrób w miejscu bezpiecznym.
7. PODCHODZENIE I SCHODZENIE NA NOGACH
Na trasach narciarskich czasem można spotkać osoby poruszające się pod prąd – podchodzące w górę – z różnych przyczyn – czasem jest to zgubiony wyżej kijek, a czasem mamy do czynienia na trasach z amatorami ski tourów. Osoba poruszająca się pod prąd ma obowiązek poruszać się skrajem trasy. Natomiast jeśli z różnych przyczyn musimy odpiąć narty i poruszać się na nogach – również mamy obowiązek iść skrajem trasy – dziury w śniegu zostawione przez buty mogą stwarzać nieoczekiwane zagrożenie dla poruszających się w dół narciarzy.
8. PRZESTRZEGANIE ZNAKÓW NARCIARSKICH
Tak jak na drodze – każdy użytkownik ruchu ma obowiązek przestrzegania znaków narciarskich i oznaczeń tras. Narciarz ma oczywiście swobodę w wyborze trasy, ale warto pamiętać, że czarnym kolorem oznaczone są najtrudniejsze trasy, średnie – czerwonym a najłatwiejsze – niebieskim. O tym, że należy dostosować wybór trasy do swoich umiejętności i innych warunków wspominamy już w regule 2.
9. WYPADKI
Niestety zdarzają się. A w razie wypadku każdy (!) narciarz ma obowiązek udzielić poszkodowanemu pomocy. Przede wszystkim należy oznakować miejsce w celu ostrzeżenia innych, ewentualnie zawiadomić właściwe służby i udzielić pierwszej pomocy.
10. OBOWIĄZEK UJAWNIENIA TOŻSAMOŚCI
Każdy narciarz – niezależnie czy to sprawca, poszkodowany czy świadek musi w razie wypadku podać swoje dane osobowe. Świadkowie mają ogromne znaczenie w ustaleniu przebiegu zdarzeń i odpowiedzialności. Każdy zatem powinien czuć się zobowiązany do udzielenia informacji.
***
Ciekawi mnie, które z tych zasad znaliście, które są dla Was oczywistą oczywistością a które Was zaskoczyły. Przypuszczam też, że czytając je, przypominaliście sobie wszystkich spotkanych na swej trasie narciarzy czy snowboardzistów, którzy z pewnością o tych regułach pojęcia nie mają. Tych wszystkich, którzy przejeżdżają tuż przed czubkiem nart, mkną na oślep, urządzają sobie pogawędki na środku trasy lub tuż za niebezpiecznym zakrętem lub uskokiem poprawiają rękawiczki. Macie z pewnością multum doświadczeń z tymi, którzy wypuszczają się na czarne trasy, ledwo radząc sobie pługiem lub na niebieskich trasach albo – co gorsza- oślich łączkach na których adepci sztuki narciarskiej stawiają swe pierwsze kroki urządzają rajdy i szaleją bez opamiętania… znacie dzieciaki, którym się zgubili rodzice i mknące na krechę maluchy… No znacie… więc już nie będę dalej opowiadać.
Nie możesz kontrolować wszystkich na stoku, ale możesz dla siebie (ewentualnie swoich bliskich i przyjaciół) przypomnieć sobie o regułach FIS, omówić je z dziećmi i znajomymi i – co najważniejsze – osobiście bezwzględnie ich przestrzegać.
Bezpiecznego szusowania!
p.s. Reguły FIS wraz z szerszym omówieniem znajdziecie na stronie Stowarzyszenia Instruktorów i Trenerów Narciarstwa. Polecam lekturę przed wypadem na narty! http://www.sitn.pl/dokumenty/147,dekalog-fis.html